Inkoop
Omschrijving
Aanbesteden (inkopen) doen we als we een 'werk' (bijvoorbeeld de aanleg van wegen), een 'levering' (bijvoorbeeld kantoorartikelen) of een 'dienst' (bijvoorbeeld advieswerkzaamheden) nodig hebben. De gemeente is bij het inkopen van leveringen, diensten en werk gebonden aan (Europese) aanbestedingswetgeving.
Doelstelling
- Rechtmatig en doelmatig inkopen waarbij aandacht is voor het monitoren en analyseren van de inkoopuitgaven.
- De inkoopprocessen verder professionaliseren en rechtmatigheid waarborgen.
Activiteiten
- Op 1 april 2023 sloot de gemeente Buren aan bij de Inhuurdesk van de Bedrijfsvoering-sorganisatie West-Betuwe (BWB). Vanaf dat moment maakt de gemeente Buren gebruik van de Inhuurdesk voor de tijdelijke inhuur van externe expertise. Deze dienstverlening is vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst (DVO). Met de aansluiting bij de Inhuurdesk hebben we op het gebied van rechtmatigheid van inkoop een belangrijke stap gezet.
- Door capaciteitsproblemen is het opstellen van uitvoeringskaders voor de doelstellingen van ons inkoopbeleid vertraagd.