5. Inwoners, bestuur en veiligheid
Algemeen
Omschrijving
Het programma omvat de dienstverlening aan inwoners, de bestuurskracht, het functioneren van de organisatie en integrale veiligheid en crisisbeheersing.
Wat willen we (hoofddoelstelling)?
- Voldoende waardering van onze inwoners, bedrijven en instellingen voor de kwaliteit van onze dienstverlening.
- Voldoende waardering van onze inwoners, bedrijven en instellingen voor ons bestuur en voor de kwalitatief goede besluitvorming.
- Mensen wonen en werken in een omgeving die veilig is en waarin mensen zich ook veilig voelen.
Algemeen:
In het voorjaar 2023 is een enquête dienstverlening (een 0-meting) gehouden onder alle inwoners van de gemeente. We kregen gemiddeld als rapportcijfer een 6,4. De gemeente streeft naar ten minste een 7. Een aantal voorbereidingen om de dienstverlening te verbeteren is in 2023 gang gezet, zoals track & trace en servicenormen. De uitrol hiervan volgt in de eerste helft van 2024.
De focus ligt hierbij op de punten uit het uitvoeringsplan dienstverlening:
- we werken persoonlijk en digitaal;
- we werken snel en correct;
- we werken dichtbij.
Totstandkoming Rekenkamer Rivierenland
Samen met de gemeenten Culemborg en West Betuwe werkte de griffie dit jaar aan het opzetten van een gezamenlijke rekenkamer. Op 19 december werd Rekenkamer Rivierenland geïnstalleerd. De rekenkamer wordt begeleid door een groep raadsleden vanuit iedere gemeente: de raad van advies.
(Externe) ontwikkelingen
Wetgeving als de Wet open overheid (Woo) en de Wet digitale overheid (Wdo) dwingt ons om de dienstverlening op deze thema’s op orde te hebben. Door deze wetten wordt de overheid transparanter en toegankelijker. Zaakgericht werken is noodzakelijk om te kunnen voldoen aan deze wetten. Om uitvoering te geven aan deze nieuwe wetten is eind 2023 een coördinator Woo in dienst getreden en is het I-team (informatieteam) gestart met de evaluatie van het I&A (informatie en advies) plan met als doel deze in 2024 te actualiseren.