Wat hebben we gedaan?
Uitvoeringsplan
Wat wilden we? | |
1.2 We evalueren de strategische opgaven en werken deze waar nodig bij. | |
2.1. We maken een uitvoeringsplan waarmee we het toekomstprofiel van onze gemeente de komende jaren verder uitwerken en leidend laten zijn in onze beleidsvorming. | |
2.2. We onderzoeken hoe we in de regio beter kunnen samenwerken met gemeenten en organisaties. Behoud van onze zelfstandigheid is daarbij het uitgangspunt. | |
2.4 We gaan met onze regiogemeenten in gesprek om ten aanzien van de gemeenschappelijke regelingen een sterkere ambtelijke adviesfunctie in te richten. We leggen dit vast in een nieuwe nota verbonden partijen. | |
3.1 In 2022 en 2023 gaan we verder met de uitvoering van de huidige visie en uitvoeringsplan kerngericht werk. Uitgangspunt is om dit beleid, na evaluatie, door te ontwikkelen tot ‘kerngericht werken 2.0’. | |
3.2 We stimuleren initiatieven van inwoners en we verhogen daartoe vanaf 2023 het leefbaarheidsbudget structureel met € 20.000. | |
3.4 In de eerste helft van deze bestuursperiode leggen we een startnotitie voor aan de raad over participatie, met daarin spelregels rondom burger – en overheidsparticipatie. | |
3.5 Wij vinden de mening van inwoners belangrijk. We gaan werken met een burgerpeilingstool om snel in contact te komen met inwoners en wij peilen hun mening over verschillende onderwerpen. | |
3.8 Eind 2024 hebben alle kernen een kernagenda. Hiervoor stellen wij in 2023 incidenteel € 5.000 per kern beschikbaar (totaal: € 75.000). | |
4.14 We breiden het aantal gemeentelijke boa’s uit tot minimaal twee fte. | |
Wat zouden we doen? | Wat hebben we gedaan? |
---|---|
1.2.1 We formuleren – als dat uit de evaluatie blijkt – een raadsvoorstel met nieuwe strategische opgaven voor de bestuursperiode 2022-2026. | Begin 2023 is er een enquête gehouden onder raads-, college- en MT-leden. Aansluitend heeft er op 20 februari 2023 een verdiepend interview over de uitslagen van de enquêtes met de fractievoorzitters plaatsgevonden. Tijdens dit overleg hebben fractievoorzitters besloten om op een andere wijze de strategische opgaven te evalueren. |
2.1.1 Om het toekomstprofiel concreet te maken stellen we een uitvoeringsplan op gericht op de politiek-bestuurlijke uitwerking en een plan gericht op de organisatie. | Er is een projectplan gemaakt voor de herstart van de toekomstoriëntatie. Na werving van een projectleider wordt het plan uitgevoerd. Een belangrijk spoor is het herijken van de maatschappelijke opgaven in de toekomstoriëntatie. |
2.2.1 We onderzoeken op welke maatschappelijke thema’s we kunnen samenwerken met andere organisaties in de regio. Denk daarbij bijvoorbeeld aan duurzaamheid, wonen en omgevingswet. | Een belangrijk onderdeel voor het nieuwe toekomstprofiel wordt het verder uitwerken van de samenwerking met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. |
2.2.2 Afhankelijk van de uitkomsten stellen we een vervolgonderzoek op naar de organisatievorm van samenwerking om de kwetsbaarheid van de organisatie te voorkomen. | In 2023 zijn hier geen specifieke acties op uitgevoerd. |
2.2.3 We gaan het opdrachtgeverschap richting regionale samenwerkingspartners, zoals gemeenschappelijke regelingen, verder versterken. Hierbij haken we aan bij de gesprekken genoemd onder afspraak 2.4. | Intern zijn er nieuwe mensen aangetrokken voor het opdrachtgeverschap en de regio op de gemeenschappelijke regelingen is verder versterkt. |
2.4.1 We evalueren de samenwerking met de gemeenschappelijke regelingen en het bestaande beleidskader. | Eind 2023 is een start gemaakt met de evaluatie van de IBOR taken van de AVRI> |
3.1.1 We evalueren het huidige beleid ten aanzien van kerngericht werken. | Het evalueren van het beleid ten aanzien van kerngericht werken is in de programma begroting doorgeschoven naar 2024. |
3.1.2 We formuleren een nieuw beleidsplan ‘kerngericht werken 2.0’ en leggen dat ter vaststelling aan de gemeenteraad voor. | Op basis van de evaluatie wordt het beleid in 2024 mogelijk aangepast. |
3.2.1 We evalueren de huidige beleidskaders en selectiecriteria en passen die indien nodig aan op kwaliteit en integriteit. | De evaluatie wordt uitgevoerd in 2024. In 2023 zijn criteria toegepast voor de leefbaarheidsbudgetten. Deze worden objectief beoordeeld. |
3.2.2 De beoordeling van de leefbaarheidsinitiatieven vindt integraal plaats, door een brede afvaardiging van in elk geval wethouder, kernregisseur, inwoners en betrokken beleidsmedewerker(s). Het indienen en beoordelen van initiatieven maken we laagdrempelig via digitale burgerparticipatie. | De beoordeling van de reguliere initiatieven is voornamelijk uitgevoerd door de kernregisseurs. De initiatieven voor het initiatievenfestival zijn integraal beoordeeld. Inwoners kunnen via de website hun aanvraag indienen. We kunnen concluderen dat dit goed vindbaar is, doordat het volledige bedrag in 2023 is besteed. |
3.4.1 Aan de hand van een opiniërende bijeenkomst met de gemeenteraad stellen we een startnotitie op over burger- en overheidsparticipatie en onze visie op participatie. Op basis hiervan worden de vervolgstappen bepaald. | In 2023 is aandacht besteed aan het betrekken van de organisatie, het college en de raad als het gaat om vormen van participatie. Reden hiervoor was duiding te zoeken en geven aan participatie. In het eerste kwartaal van 2024 staat de startnotitie op de agenda van de raad |
3.4.2 We stellen een participatieverordening op. | Het beleid en de verordening worden later in 2024 opgesteld. |
3.5.1 We onderzoeken welke burgerpeilingstool het meest bij onze behoeften aansluit en maken met de aanbieder afspraken over het gebruik ervan. | In 2023 is een afstudeerstudent gestart met een onderzoek naar de beste burgerpeiling tool/tools. Begin 2024 ontvangen wij zijn advies |
3.8.1 Samen met de inwoners en maatschappelijke organisaties starten we per kern een traject dat moet leiden tot een kernagenda per afzonderlijke kern. Om dit proces goed te doorlopen wordt er incidenteel € 5.000 per kern beschikbaar gesteld. | In 2023 zijn de eerste voorbereidingen in gang gezet en conform de programmabegroting zal in 2024 in vier kernen een kernagenda opgesteld worden. De overige kernen volgen in 2025 en 2026. |
3.8.2 We gaan het kerngericht werken verdiepen en verstevigen door het werken met een kernagenda. Samen met het leefbaarheidsbudget en de kernregisseurs, is dit een belangrijke basis voor het kerngericht werken. | In 2023 zijn de kernregisseurs volop aanwezig geweest in de kernen en is de zichtbaarheid van de kernregisseurs vergroot. Zij zullen hier in 2024 samen met de start van de kernagenda's mee doorgaan. |
4.14.1 We breiden de formatie van de gemeentelijke boa’s uit. | Halverwege 2023 namen we twee boa's in dienst. Voorheen hadden we één boa op detacheringsbasis. |
Verbonden partijen
- Regio Rivierenland
- Regionaal Archief Rivierenland
- Veiligheidsregio Gelderland-Zuid
Een overzicht van de verbonden partijen is opgenomen in paragraaf 'Verbonden partijen'.