Verschillenanalyse investeringen
Inleiding
Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Van een begrotingsonrechtmatigheid is sprake als het college bij de realisatie van doelen en het realiseren van activiteiten afwijkt van de door de gemeenteraad vastgestelde budgetten. In de bijgestelde begroting zijn de maxima voor de lasten en baten vermeld die door u zijn vastgesteld.
Er ontstaat dus een mogelijke onrechtmatigheid wanneer deze afwijkingen niet tijdig in de (bijgestelde) begroting zijn verwerkt. Onder tijdig verstaan we:
- zoveel mogelijk vermelding in de bestuursrapportages en/of slotwijziging.
- alle andere afwijkingen van de (bijgestelde) begroting die niet bekend zijn bij het opstellen van de bestuursrapportages en/of slotwijziging, worden bij de jaarrekening gemeld en toegelicht.
Formeel zijn alle begrotingsoverschrijdingen onrechtmatig. Er zijn wel verschillen te onderscheiden. Bij de toetsing van begrotingsafwijkingen kunnen we volgens onze financiële verordening ten minste de volgende "soorten" begrotingsafwijkingen onderkennen:
Omschrijving | Onrechtmatig | Onrechtmatig | |
1. | Toevoegingen aan de reserves die niet door de gemeenteraad zijn vastgesteld. | N.v.t. | |
---|---|---|---|
2 | Lagere lasten dan begroot, waarbij de begroting niet tijdig met begrotingswijzigingen is aangepast. | X | |
3. | Hogere lasten dan begroot, waarbij de begroting niet tijdig met begrotingswijzigingen is aangepast. | X | |
4. | Lasten hoger dan begroot, waarbij direct gerelateerde inkomsten de overschrijding compenseren. | X | |
5. | Lasten hoger dan begroot, waarbij de overschrijding betrekking heeft op een open-einde regeling. | N.v.t. | |
6. | Lasten hoger dan begroot, waarbij de overschrijding is geautoriseerd door middel van de vaststelling via de bestuursrapportage. | X |
Investering (bedragen x € 1.000) | Begroting | Werkelijk | Verschil | |
Fysieke leefomgeving | 190 | 219 | -29 | |
1. | Armaturen klassieke lichtmasten Buren | 43 | 74 | -31 |
---|---|---|---|---|
2. | Masten klassieke lichtmasten Buren | 62 | 71 | -9 |
3. | Fietspad BSM naar sportpark Maurik | 85 | 74 | 11 |
Sociaal domein | 2.100 | 0 | 2.100 | |
4. | Chalets opvang Oekraïne | 2.100 | 0 | 2.100 |
Inwoners, bestuur en veiligheid | 34 | 33 | 1 | |
5. | Laptop gemeenteraad 2023 | 34 | 33 | 1 |
Bedrijfsvoering | 1.023 | 191 | 832 | |
6. | Aggregaat gemeentehuis | 87 | 0 | 87 |
7. | Gemeentehuis inrichten werkplekken | 337 | 54 | 283 |
8. | Gemeentehuis vloerbedekking 2015/2016 | 358 | 1 | 357 |
9. | Beamers | 8 | 0 | 8 |
10. | Brandmeldinstallatie gemeentehuis 2021 | 22 | 0 | 22 |
11. | Brandmeldinstallatie gemeentehuis 2023 | 80 | 74 | 6 |
12. | Informatie- & automatiseringsplan 2021 - 2025 | 131 | 62 | 69 |
Totaal | 3.347 | 443 | 2.904 |
In onderstaande tabel gaan we dieper in op de afwijkingen ten opzichte van de bijgestelde begroting. Daarbij lichten we de afwijkingen toe en of de afwijking meetelt in het oordeel over de rechtmatigheid.
Programma | Over- & | Onrechtmatig, maar telt mee | Onrechtmatig en telt niet mee voor het oordeel | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||
€ | € | € | € | € | € | € | |
Wonen, werk en recreatie | 0 | ||||||
Fysieke leefomgeving | - 29 | - 40 | 11 | ||||
Sociaal domein | 2.100 | 2.100 | |||||
Sport, cultuur & onderwijs | 0 | ||||||
Inwoners, bestuur en veiligheid | 1 | 1 | |||||
Bedrijfsvoering | 832 | 832 | |||||
Totaal | 2.904 | 0 | 0 | 2.100 | 0 | 804 |
Toelichting investeringen
Van de afgesloten investeringen in 2023 verklaren we het verschil bij een onder- of overschrijding groter dan € 100.000. Onder deze grens verklaren we alleen de afwijking als daartoe aanleiding is.
Chalets opvang Oekraïne
In de jaarstukken 2022 namen we op dat op het laatste moment duidelijkheid was over de bekostigingsregeling voor de aanschaf van de chalets. Dit werd een één-op-één vergoeding. We hebben dit zo verwerkt in de jaarrekening (saldo nihil). De begroting hebben we hier later niet op aangepast. De onrechtmatigheid betreft 2022 en telt niet mee in het oordeel 2023.
Diverse investeringen gemeentehuis
Op 25 augustus 2023 is het gemeentehuis verkocht. De investeringen genoemd bij punt 6 t/m 11 sluiten we hierdoor af, omdat ze niet meer nodig zijn. We hebben dit eerder gemeld in de tweede bestuursrapportage 2023. Hiermee zijn verschillende investeringskredieten al afgewaardeerd en financieel verwerkt in de jaarstukken. Deze mutaties komen overeen met het raadsbesluit Herbestemming gemeentehuis (D.151615).
Informatie- & automatiseringsplan (I&A-plan) 2021 - 2025
De wettelijke en organisatorische of technologische ontwikkelingen binnen de projecten van het I&A-plan volgen elkaar snel op. Dit zijn redenen geweest waarom we diverse investeringen niet (volledig) konden uitvoeren. Ook zijn investeringen niet uitgevoerd vanwege capaciteitsproblemen.
Toelichting nog lopende investeringskredieten 2023
De informatie over de nog lopende investeringen hebben we bij het samenstellen van de jaarrekening opnieuw beoordeeld. Hieruit blijkt dat we bij twee investeringen extra kosten gaan maken boven het beschikbare krediet, te weten:
- Brinkstraat (waterberging): de extra lasten kunnen we dekken uit de voorziening Maatregelplan neerslagbestendigheid.
- Rehabilitatie Daver: de extra kapitaallasten kunnen we dekken door een lagere storting in de voorziening Wegen.