Jaarrekening

Toelichting op de balans

Vlottende activa

Voorraden
De in de balans opgenomen voorraden zijn:

Onderhanden werken
(bedragen x € 1.000)

2022

2023

Boekwaarde

9.018

6.695

- Voorziening voor verlies

7.161

6.950

Balanswaarde onderhanden werk

1.857

-255

Gereed product en handelsgoederen

484

261

Totaal

2.341

6

Grondexploitatie
(bedragen x € 1.000)

Balans
waarde
01-01-2022

Boek
waarde
01-01-2022

Investering-
en netto

Inkomst-
en netto

Vermin
dering

Resultaat*

Boek- waarde
31-12-2023

Verwacht verlies

Balans- waarde
31-12-2023

BT Doejenburg II

1.857

9.018

71

2.393

6.695

6.950

-255

Totaal

1.857

9.018

71

2.393

0

0

6.695

6.950

-255

Na de controle van de accountant over 2022 bleek de verliesvoorziening € 7.161.000 te zijn in plaats van € 7.288.000. Dit is administratief verwerkt in 2022, maar niet in het boekwerk van de jaarstukken 2022. Nu is de tabel zowel in 2022 en 2023 aangepast naar de juiste stand.

De voorraad onderhanden werken loopt verder terug naar zelfs negatief voor het complex Bedrijventerrein Doejenburg II. Dit komt omdat de voorziening voor het verwachte verlies hoger is dan de boekwaarde per 31-12-2023.

In onderstaande tabel het verloop van de boekwaarde per 31-12-2023 naar verwacht verlies met de nog te maken kosten en nog te ontvangen opbrengsten.

Grondexploitatie
(bedragen x € 1.000)

Boekwaarde
31-12-2023

Nog te maken kosten

Nog te ontvangen

Verwacht verlies complex

BT Doejenburg II

6.695

540

286

6.950

Totaal

6.695

540

286

6.950

In de bovenstaande tabel vind je de nog te maken kosten en nog te ontvangen baten die zijn geraamd op basis van:

  • adviezen van extern deskundigen;
  • taxaties;
  • ervaringscijfers;
  • vergelijkende cijfers.


De grondexploitatie Doejenburg wordt eind 2024 afgesloten. Er is rekening gehouden met de te maken kosten en te ontvangen opbrengsten in 2024. Om de eindwaarde om te zetten in de contante waarde is een disconteringsvoet van 2% gehanteerd.  

De voorziening voor verwachte verliezen is per saldo met € 211.000 afgenomen. Zie de tabel hieronder:

Project
(bedragen x € 1.000)

31-12-2022

Mutatie 2023

31-12-2023

BT Doejenburg II

-7.161

211

-6.950

Totaal

-7.161

211

-6.950

Kostenontwikkeling bouwgrondcomplexen
Hieronder staat een overzicht van het onderhanden project, het berekende resultaat per 31 december 2022 en 2023 en de geplande einddatum. In de paragraaf grondbeleid staat een korte toelichting op het project. De grondexploitaties zijn per 1 januari 2024 herzien. Negatieve resultaten worden met een ‘-‘ teken aangegeven. Voor het berekende verlies is een voorziening gevormd.

Project

Resultaat op eindwaarde

Verschil

Geplande einddatum

(bedragen x € 1.000)

per 31-12-2022

per 31-12-2023

BT Doejenburg II

-7.161

-6.950

211

31-12-2024

Totaal

-7.161

-6.950

211

Jaarlijks maken we per 1 januari een integrale herziening van de grondexploitaties. Deze herziening sluit aan bij de jaarrekening. De herziening grondexploitaties per 1 januari 2024 is in mei 2024 vastgesteld in de raad.

Project
(bedragen x € 1.000)

Opbrengststijging

Kostenstijging algemeen

Kostenstijging GWW

Rentepercentage

BT Doejenburg II

0,00%

1,80%

2,50%

0,28%

Uitzettingen korter dan één jaar

Soort vordering

2022

2023

(bedragen x € 1.000)

Vorderingen op openbare lichamen

6.872

6.314

Rekening courant verhouding met het Rijk

12.456

29.475

Overige vorderingen

3.032

3.781

Totaal

22.360

39.570

In de tabel hierboven vind je de splitsing tussen vorderingen op openbare lichamen, rekening courant verhouding met het Rijk en overige vorderingen vloeit voort uit de richtlijnen van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV). Op de balans is het saldo van schatkistbankieren met het rijk verantwoord onder "Rekening courant verhouding met het Rijk". Het saldo is per 31-12-2023 € 29.475.000. Dit saldo fluctueert mee met de behoefte aan liquide middelen. Voor een gedetailleerde uitleg en een verloopoverzicht van het schatkistbankieren verwijzen wij naar de toelichting onder liquide middelen.

De post “Vorderingen op openbare lichamen” kan als volgt worden gespecificeerd:

Vorderingen openbare lichamen

2022

2023

(bedragen x € 1.000)

a. BTW compensatiefonds

5.847

5.629

b. Gemeente Neder-Betuwe

543

220

c. Ministerie van financiën

438

0

d. Gemeente Tiel

0

215

e. Gemeente Nijmegen

0

100

f. Diverse overige gemeenten

0

71

g. Provincie Gelderland

7

73

h. Diversen

37

6

Totaal

6.872

6.314

Ad b. De grote afwijking van de openstaande post gemeente Neder-Betuwe heeft vooral te maken met de factuur van de afrekening uitvoeringskosten 2021 die met een betalingsregeling vorig jaar nog open stond. Het ging om een bedrag van ruim € 320.000.
Ad c. Dit jaar is er sprake van een negatieve vordering op het ministerie van financiën van ruim € 260.000. Vanwege administratie regels, staat dat bedrag gepresenteerd aan de passiva kant van de balans. Er is een afwijking tussen de post van vorig jaar en dit jaar: Deze afwijking zit in de Algemene Uitkering. Eind 2022 was er nog een bedrag te ontvangen en eind 2023 moesten we nog een bedrag terugbetalen.
Ad d. Dit betreft een incidentele post. Het gaat om de doorbetaling van de Specifieke Uitkering Integraal Zorgakkoord 2023.

De post “Overige vorderingen” kan als volgt worden gespecificeerd:

Overige vorderingen

2022

2023

(bedragen x € 1.000)

i. Debiteuren algemene dienst

1.986

2.953

j. Voorziening dubieuze debiteuren algemene dienst

-414

-287

k. Debiteuren Sociaal domein Werk en inkomen

1.325

1.150

l. Voorziening dubieuze debiteuren Werk en Inkomen

-469

-498

m. Debiteuren belastingen

621

478

n. Overige

-17

-15

Totaal

3.032

3.781

Ad Debiteuren algemene dienst
De openstaande posten van de algemene dienst 2023 bedragen per 12-03-2024 nog € 1.478.000.

Ad Voorziening dubieuze debiteuren
Deze voorziening is bedoeld om eventuele verliezen op oninbare vorderingen van de debiteuren van de algemene dienst op te vangen. Jaarlijks maken we een actuele berekening voor het risico dat we lopen met de openstaande debiteuren. Van deze debiteuren beoordelen we of ze dubieus zijn. Alle openstaande debiteuren zijn afzonderlijk beoordeeld op basis van invorderbaarheid en ouderdom van de vorderingen. Het saldo van de voorziening is op 31-12-2023  € 287.500. Dat is € 126.500 lager dan vorig jaar. Het afgelopen jaar is extra aandacht besteed aan de openstaande vorderingen tot en met 2020. Dit heeft geleid tot meer ontvangsten, maar ook een hoger bedrag aan oninbaar. Daarbij kan door beter inzicht naast het bedrag aan oninbaar € 50.000 extra vrijvallen. De hoogte van de voorziening neemt met 16% af naar 9% van de openstaande vorderingen.

Ad Debiteuren Inwonerszaken Werk en Inkomen
Het debiteurenbestand voor de diverse uitvoeringsregelingen is op 31-12-2023 doorgelicht en gewogen voor terugbetaling van de vorderingen. Hiervoor is het voor Buren ontwikkelde doorreken model met regelbevindingen gebruikt. Op basis van deze waardering gaat de gemeente Buren ervan uit dat een gedeelte niet wordt ontvangen. Hiervoor is een aparte voorziening debiteuren Werk en Inkomen ingesteld. In 2023 is het uitstaande bedrag aan vorderingen afgenomen. Dit komt hoofdzakelijk doordat een aantal debiteuren met hoge vorderingen buiten invordering zijn gesteld.

Ad Voorziening Dubieuze Debiteuren Werk en Inkomen
Deze voorziening dient om eventuele verliezen op oninbare vorderingen van de debiteuren van Werk en Inkomen op te vangen. Het saldo van de voorziening is op 31-12-2023 € 498.098, € 28.806 hoger dan voorgaand jaar. Voor de Participatiewet moeten we meer vorderingen als dubieus verklaren door de nieuwe termijn waarover WSNP kan worden toegepast. Deze termijn is verkort van 36 maanden naar 18 maanden. Hiermee wordt de mogelijkheid om vordering af te betalen aanzienlijk beperkt.

Ad Debiteuren belastingen
Hierna volgt een specificatie van het verloop van de nog openstaande belasting debiteuren:

Jaar
(bedragen x € 1.000)

Totaal debiteur belastingen

2023

2019

8.791

10

2020

9.979

15

2021

10.843

55

2022

11.272

87

2023

11.356

311

Totaal

52.241

478

Voor de belasting debiteuren 2023 zijn de dwangbevelen in oktober 2023 verzonden. Het kohierbedrag in 2023 bedroeg € 11,3 miljoen. Van dit bedrag is per 31-12-2023 nog € 311.000 niet ontvangen.

Liquide middelen
Het saldo van de liquide middelen bestaat uit de volgende componenten:

Liquide middelen
(bedragen x € 1.000)

2022

2023

Kassaldi

8

7

Banksaldi

446

352

Totaal

454

359

Schatkistbankieren
Het verplichte schatkistbankieren is eind 2013 opgenomen in de wet Fido. Vanaf dat moment zijn wij verplicht om onze overtollige middelen in de schatkist aan te houden. Het drempelbedrag bedraagt 2% van het begrotingstotaal. Gemeente Buren heeft met de BNG dan ook de afspraak gemaakt dat de overtollige middelen boven het drempelbedrag van 2% van de primitieve begrotingslast (afgerond € 1.000.000) dagelijks automatisch worden afgeroomd naar een bankrekening van het Rijk. Hierdoor voldoen wij automatisch aan onze verplichting om af te romen. Voor overige informatie zie ook de paragraaf financiering in het jaarverslag. Het BBV verplicht ons om in een overzicht per kwartaal van het verloop van het banksaldo te maken. Daarmee wordt zichtbaar of er al dan niet sprake is van overtollige middelen en over- of onderschrijding van het drempelbedrag.

Dit wordt in de volgende tabel weergegeven:

Berekening benutting drempelbedragen schatkistbankieren (bedragen x € 1.000)

Verslagjaar 2023

(1)

Drempelbedrag

1.534

1.534

1.534

1.534

Kwartaal 1

Kwartaal 2

Kwartaal 3

Kwartaal 4

(2)

Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen

228

439

589

528

(3a) = (1) > (2)

Ruimte onder het drempelbedrag

1.306

1.095

945

1.006

(3b) = (2) > (1)

Overschrijding van het drempelbedrag

0

0

0

0

(1) Berekening drempelbedrag

Verslagjaar 2023

(4a)

Begrotingstotaal verslagjaar

76.701

76.701

76.701

76.701

(4b)

Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen

76.701

76.701

76.701

76.701

(4c)

Het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat

0

0

0

0

2% indien begrotingstotaal onder de 500 miljoen is

Drempelbedrag

1.534

1.534

1.534

1.534

(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen

Kwartaal 1

Kwartaal 2

Kwartaal 3

Kwartaal 4

(5a)

Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil)

20.488

39.939

54.198

48.605

(5b)

Dagen in het kwartaal

90

91

92

92

(2) - (5a) / (5b)

Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen

228

439

589

528

Toelichting Overlopende activa

De post overlopende activa ziet er als volgt uit:

Overlopende activa
(bedragen x € 1.000)

2022

2023

Overige nog te ontvangen bedragen en vooruitbetaalde bedragen die ten laste van de volgende begrotingsjaren komen.

1.781

2.523

Overlopende activa: nog te ontvangen bijdragen van overige overheidslichamen (EU + rijk)

3.233

0

Totaal

5.014

2.523

De regelingen voor particuliere opvang en gemeentelijke opvang van Oekraïense ontheemden 2022 is afgewikkeld. Dat wil zeggen alle gemaakte kosten zijn vergoed door het Rijk. In 2023 zijn de kosten en de vergoedingen voor beide regelingen (particuliere en gemeentelijke opvang) voor het merendeel in de exploitatie terecht gekomen; er was bijna geen sprake van bevoorschotting of nabetaling.

Overheidsbijdragen van het Rijk/EU
(bedragen x € 1.000)

Saldo per 01-01-2023

Toevoeging

Van exploitatie

Saldo per 31-12-2023

Bekostigingsregeling particuliere opvang ontheemden Oekraïne 2022

351

351

0

Bekostigingsregeling gemeentelijke opvang ontheemden Oekraïne 2022

2.874

2.874

0

Spuk gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek

8

8

0

Particuliere opvang ontheemden Oekraïners 2023

0

140

140

0

Totaal

3.233

140

3.373

0

Deze pagina is gebouwd op 05/29/2024 14:07:20 met de export van 05/29/2024 14:02:56