Wat heeft het gekost?
In 2023 zijn de taakvelden voor het sociaal domein aangepast. Het gaat om een verfijning van de taakvelden en enkele verschuivingen van taken binnen deze taakvelden. We zijn verplicht de nieuwe gedetailleerde taakvelden WMO en Jeugd te gebruiken. Dit zorgt helaas voor een afwijkend beeld in de vergelijking met eerdere jaren en de primitieve begroting 2023. Om toch het inzicht te geven, hebben een aparte bijlage opgenomen. Hiervoor verwijzen we naar het Overzicht oude-nieuwe taakvelden sociaal domein.
Taakvelden | Rekening | Begroting 2023 | Begroting | Rekening | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -489 | -2.019 | 661 | 2.195 | 1.534 | |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | -418 | -517 | -1.069 | -851 | 218 | |
6.3 Inkomensregelingen | -1.085 | -924 | -326 | -1.427 | -1.101 | |
6.4 WSW en beschut werk | -2.018 | -1.952 | -1.995 | -1.995 | 1 | |
6.5 Arbeidsparticipatie | -511 | -445 | -404 | -385 | 19 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -959 | -1.228 | -1.221 | -1.242 | -22 | |
6.71a Huishoudelijke hulp (WMO) | -1.765 | -1.557 | -1.714 | -1.886 | -172 | |
6.71b Begeleiding (WMO) | 0 | -4 | -1.237 | -1.515 | -278 | |
6.71c Dagbesteding (WMO) | 0 | 0 | -600 | -587 | 13 | |
6.71d Overige maatwerkarrangementen (WMO | -29 | 0 | -95 | -122 | -27 | |
6.72a Jeugdhulp begeleiding | 0 | 0 | -1.824 | -1.946 | -122 | |
6.72b Jeugdhulp behandeling | 0 | 0 | -188 | -188 | 0 | |
6.72c Jeugdhulp dagbesteding | 0 | 0 | -1.209 | -1.341 | -131 | |
6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig | -148 | -90 | -400 | -361 | 38 | |
6.73a Pleegzorg | 0 | 0 | -1.433 | -1.331 | 101 | |
6.73b Gezinsgericht | 0 | 0 | -191 | -656 | -465 | |
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig | 0 | 0 | -193 | -446 | -253 | |
6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verbl | 0 | 0 | -1.539 | -1.834 | -296 | |
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 0 | 0 | -251 | -310 | -59 | |
6.74c Gesloten plaatsing | 0 | 0 | -153 | -116 | 37 | |
6.81a Beschermd wonen (WMO) | 0 | 0 | -107 | -59 | 49 | |
6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang | 6 | -19 | -51 | -32 | 18 | |
6.82a Jeugdbescherming | -460 | -460 | -500 | -498 | 2 | |
6.82b Jeugdreclassering | -23 | -10 | -20 | -25 | -5 | |
7.1 Volksgezondheid | -1.375 | -1.338 | -1.359 | -1.069 | 290 | |
Totaal Saldo 3. Sociaal domein miv 2023 | -9.276 | -10.563 | -17.418 | -18.026 | -608 |
Omschrijving | I/S | Bedrag |
---|---|---|
TV 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie: Gemeentelijke opvang Oekraïense vluchtelingen | I | 1.312 |
Voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne wordt de gemeente gecompenseerd. Alle kosten die voortvloeien uit deze opvang kunnen ruimschoots worden gedekt uit deze compensatie. Wat uiteindelijk niet wordt besteed komt ten gunste van het saldo. | ||
TV 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie: specifieke uitkering onderwijsroute | I | 87 |
Voor de inkoop van onderwijstrajecten van inburgeringsplichtigen ontvangen we een specifieke uitkering van het Rijk. Deze baten waren niet goed begroot, waardoor nu een voordeel ontstaat. | ||
TV 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie: Kindpakket | I | 57 |
Door personele ontwikkelingen is het budget niet volledig ingezet. Daarnaast is gebleken dat door een stijging van de kosten van zwemlessen, de vergoeding vanuit het kindpakket onvoldoende was om een diploma te behalen. Hierdoor mochten kinderen die een beroep deden op het kindpakket geen zwemlessen volgen. In 2024 zijn de budgetten voor zwemlessen verhoogd en zal er weer volledig aanspraak gemaakt worden op het begrote budget. | ||
TV 6.1, 7.1 en 5.1 Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) | I | 318 |
Vanuit het Rijk krijgen we middelen voor de uitvoering van het Gala. Deze middelen hebben we in 2023 grotendeels ingezet voor taken waarvoor we al budget in de begroting hadden opgenomen. Omdat we de definitieve toekenning pas laat in het jaar hebben gekregen, konden we deze niet in de begroting verwerken. | ||
TV 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen: Drang / preventief justitieel kader | I | 59 |
De onderuitputting komt doordat we geen trajecten op dit gebied hebben hoeven inzetten in 2023. | ||
TV 6.1, 7.1: Integraal zorgakkoord (IZA) | I | 171 |
Vanuit het IZA hebben we een bijdrage gekregen voor zorgtaken die door de gemeente worden bekostigd en die een regionaal karakter hebben. Doordat we de bijdrage pas in december kregen, konden we hier in 2023 geen nieuwe taken voor oppakken of dit in de begroting verwerken. We hebben hier taken voor gefinancierd waarvoor al budget in de begroting was opgenomen. | ||
TV 6.3 Inkomensregelingen: Energietoeslag | I | -735 |
De bijdrage die we van het Rijk kregen voor de energietoeslag werd, als onderdeel van de algemene uitkering, pas bekend gemaakt in de decembercirculaire 2023. Die bijdrage kon daarom toen niet meer worden opgenomen in onze begroting 2023. De bijdrage van het Rijk wordt op een ander taakveld (0.7 algemene uitkering) verantwoord. Daar ontstaat dan ook een voordeel. | ||
TV 6.3 Inkomensregelingen: Uitkeringen participatiewet | I | -195 |
We begroten jaarlijks (vooraf) hoeveel geld we nodig denken te hebben voor de bijstandsuitkeringen. | ||
TV 6.3 Inkomensregelingen: Debiteuren werk en inkomen | I | -186 |
De openstaande debiteuren van diverse regelingen zijn bekeken en met een doorrekenmodel afgewogen. Hieruit blijkt welk gedeelte we verwachten daadwerkelijk te ontvangen. In 2023 is het bedrag aan vorderingen afgenomen. Dit komt vooral doordat een aantal debiteuren met hoge bedragen buiten invordering zijn gesteld. | ||
TV 6.71a Huishoudelijke hulp (Wmo) | I | -172 |
Bij de 2e burap is al rekening gehouden met een ophoging van de kosten. Er is een lichte stijging van het aantal unieke cliënten, een stijging van de uitnutting en een stijging van het bedrag per cliënt. | ||
TV 6.71b Begeleiding (Wmo) | I | -256 |
Het aantal cliënten is niet noemenswaardig gestegen afgelopen jaar. Het aantal cliënten dat gebruik maakt van dagbesteding is gelijk gebleven. | ||
TV 6.72d: Jeugdhulp zonder verblijf overig: Jeugdvervoer | I | -51 |
In de oude taakveldverdeling werd gecontracteerd en niet-gecontracteerd jeugdvervoer verrekend. Nu vallen deze onder twee verschillende taakvelden, waardoor dit tekort zichtbaar wordt. Ook zien we een lichte toename in het aantal jeugdigen wat gebruik maakt van Jeugdvervoer. | ||
TV6.6 en 6.72d: Aanvullende kosten serviceorganisatie Jeugd/Wmo Regio Rivierenland | I | -137 |
Als gevolg van een bezwaarprocedure in het aanbestedingsproces voor de nieuwe inkoop Wmo/jeugd zijn er extra kosten gemaakt door de serviceorganisatie regio rivierenland. | ||
TV 6.72a,b,c,d; 6.73a,b,c; 6.74 a,b,c Jeugdhulp | I | -994 |
De budgetoverschrijding op de verschillende budgetten Jeugdhulp kan worden verklaard door een te ruime aframing in de 2e Burap en daarnaast het opsplitsen van taakveld 6.72 naar tien afzonderlijke taakvelden, waardoor afwijkingen zichtbaar zijn geworden die eerder binnen het taakveld werden opgevangen. | ||
Overige verschillen | I | 114 |
Totaal | -608 |