Kasgeldlimiet
De belangrijkste financiële risico’s bij de uitvoering van het treasurybeleid zijn rente-, krediet- en koersrisico’s. Hieronder leggen we uit hoe deze risico’s zich in Buren voordoen en hoe we deze beheersen.
Renterisico
Een renteaanpassing kan een direct effect hebben op de begroting. Voor de beheersing van het renterisico hanteert de Wet financiering decentrale overheden (wet Fido) twee normen: het kasgeldlimiet en de renterisiconorm.
Kasgeldlimiet:
Over het algemeen zijn kortlopende leningen (kasgeld en rekening courant) goedkoper dan langlopende leningen. Daardoor zijn ze op korte termijn financieel aantrekkelijk. Op de lange termijn is er wel een renterisico, want er is een kans dat de herfinanciering duurder uitpakt.
Het kasgeldlimiet is maximaal 8,5% van het begrotingstotaal. Wanneer we het percentage van 8,5% twee aangesloten kwartalen overschrijden, moeten we een deel van de kortlopende schuld omzetten in een langlopende lening. Volgens de wet Fido moeten we daarom per kwartaal verantwoorden of we hieraan voldoen of niet. Vanwege ons financieringsoverschot is er geen sprake, naast een klein saldo op de rekening courant BNG, van kortlopende leningen. We voldoen ruimschoots aan de kasgeldlimiet en tonen daarom onderstaande tabel per jaar.
Kasgeldlimiet | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
bedragen x € 1.000 | ||||
Begrotingstotaal | 64.556 | 64.152 | 76.700 | 77.844 |
Vastgesteld percentage | 8,50% | 8,50% | 8,50% | 8,50% |
Kasgeldlimiet | 5.487 | 5.453 | 6.520 | 6.617 |
Renterisiconorm:
De renterisiconorm heeft als doel om het renterisico bij herfinanciering van de langlopende leningen te beheersen. Hoe meer we de aflossing van een schuld verdelen over de komende jaren, hoe minder gevoelig de begroting is voor rente schokken. De renterisiconorm houdt in dat de jaarlijks verplichte aflossingen en renteherzieningen niet meer mogen zijn dan 20% van het begrotingstotaal. In 2023 zijn we opnieuw ruim onder deze norm gebleven. We verwachten dat dit de komende jaren zo blijft.
Renterisiconorm | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
bedragen x € 1.000 | ||||
Begrotingstotaal | 64.556 | 64.152 | 76.700 | 77.844 |
Vastgesteld percentage | 20% | 20% | 20% | 20% |
Renterisiconorm | 12.911 | 12.830 | 15.340 | 15.569 |
Aflossing op vaste schulden | 1.850 | 2.600 | 2.600 | 2.600 |
Ruimte onder risiconorm | 11.061 | 10.230 | 12.740 | 12.969 |
Kredietrisico's
We lopen financieel risico, omdat we leningen verstrekken aan andere organisaties en we staan garant voor deze organisaties. Voor de beheersing van het kredietrisico is inzicht in de verstrekte leningen en garantstellingen nodig. In de financiële verordening en het treasurystatuut is bepaald dat uitzettingen en garanties alleen plaatsvinden als het onder een publieke taak van de gemeente valt.
Bij de voetbalverenigingen BZS, SCR en ISC is er een lening afgesloten, die door ons als gemeente wordt gewaarborgd. Ook bij Zorgcentra de Betuwe, de vereniging het Groene Kruis en Regionaal Archief Rivierenland wordt (gedeeltelijk) een lening door de gemeente gewaarborgd.
Koersrisico's
Hier gaat hier om het risico dat de financiële activa in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen. In Buren is dit risico klein. Tijdelijk overtollig geld brengen we volgens de regels van het schatkistbankieren onder bij het Rijk via een rekening-courant. Verder hebben we een aandeel in de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) en Vitens. De omvang van het aandeel is klein. In de begroting 2023 houden we rekening met een dividend van € 60.000. De BNG en Vitens bepalen bij het jaarverslag hoeveel dividend er wordt uitgekeerd.